Algemene Voorwaarden Advocatenpraktijk G.J.A. van de Grint
Artikel 1 Definities
-Kantoor: Advocatenpraktijk G.J.A. van de Grint, waarin als advocaat werkzaam is mr G.J.A. van de Grint;
-Opdracht: de opdracht komt tot stand door ondertekening door partijen van de opdrachtbevestiging dan wel door bevestiging van de opdracht per e-mail door de opdrachtgever, of door aanvang van de werkzaamheden door kantoor in die gevallen waarin de werkzaamheden niet konden wachten op de formele bevestiging zoals hier bedoeld;
-Opdrachtgever: de cliënt die als natuurlijk persoon dan wel als vertegenwoordiger van een rechtspersoon het initiatief neemt om door kantoor juridische werkzaamheden te laten uitvoeren;
-Opdrachtnemer: alle opdrachten worden geacht te zijn gegeven aan kantoor.
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten die door opdrachtgever worden verstrekt en door kantoor worden aanvaard, en maken daarvan integraal onderdeel uit. Dit geldt ook voor vervolgopdrachten, aanvullende opdrachten en losse verzoeken in welke zin dan ook. De algemene voorwaarden worden op de website van kantoor gepubliceerd. Desgewenst zullen de voorwaarden tevens in schriftelijke vorm of digitaal aan opdrachtgever worden verstrekt.
2.2 Indien door opdrachtgever eigen algemene voorwaarden worden gehanteerd, dan zullen deze niet van toepassing zijn op de opdracht zoals die aan kantoor wordt verstrekt, tenzij nadrukkelijk anders schriftelijk tussen partijen wordt overeengekomen.
Artikel 3 Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op alle overeengekomen opdrachten is Nederlands recht van toepassing, tenzij nadrukkelijk anders schriftelijk tussen partijen is overeengekomen. Bij enig rechtsgeschil tussen partijen is bij uitsluiting en door forumkeuze van partijen de Rechtbank Oost-Brabant bevoegd.
Artikel 4 Aansprakelijkheid
4.1 Kantoor is verzekerd terzake van beroepsaansprakelijkheid. De aansprakelijkheid van kantoor is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eigen risico onder de verzekering. Op verzoek van opdrachtgever kan inzage in de verzekeringspolis worden verkregen. De uitvoering van de opdracht geschiedt alleen ten behoeve van opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de opdracht en werkzaamheden geen rechten ontlenen.
4.2 Als opdrachtgever een derde laat kennisnemen van de door kantoor verrichte werkzaamheden, dient opdrachtgever te bewerkstelligen dat onderhavige algemene voorwaarden ook door de derde worden aanvaard. Opdrachtgever vrijwaart kantoor tegen vorderingen van derden die stellen schade te hebben geleden door of verband houdende met de door kantoor ten behoeve van opdrachtgever verrichte werkzaamheden.
4.3 Kantoor is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor kantoor kenbaar hoorde te zijn. Kantoor zal in ieder geval niet aansprakelijk zijn indien de schade samenhangt met een opschorting en/of beëindiging van de werkzaamheden omdat opdrachtgever niet bereikbaar is, niet reageert op brieven, voice-mail- of e-mailberichten van kantoor of omdat opdrachtgever ook na aanmaning in gebreke is gebleven met betaling van (een) declaratie(s).
Artikel 5 Identiteit opdrachtgever
5.1 Kantoor is op grond van regelgeving van de Orde van Advocaten gehouden om de identiteit van opdrachtgever voor aanvaarding van diens opdracht vast te stellen. Een natuurlijk persoon dient kantoor daartoe een geldig legitimatiebewijs te kunnen tonen, en van een zakelijke opdrachtgever zal de inschrijving bij de Kamer van Koophandel worden gecontroleerd.
5.2. Aan de hand van de verstrekte identiteitsgegevens zal kantoor tevens kunnen vaststellen of mogelijk sprake is van een bestaand belangenconflict met andere opdrachtgevers.
Artikel 6 Opdracht
6.1 De totstandkoming van een overeenkomst van opdracht zal schriftelijk dan wel digitaal door kantoor aan opdrachtgever worden bevestigd, met daarin een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden alsmede een opgave van de te verwachten kosten. Opdrachtgever dient de schriftelijke bevestiging van de opdracht voor akkoord te ondertekenen en aan kantoor te retourneren waarna kantoor aan opdrachtgever een exemplaar van de overeenkomst zal verstrekken, dan wel de opdracht aan kantoor digitaal te bevestigen.
6.2 De overeenkomst van opdracht houdt een inspanningsverbintenis in voor kantoor, en is uit de aard der zaak geen resultaatsverbintenis. Een overeenkomst wordt door kantoor naar beste kunnen en met de zorgvuldigheid die van kantoor mag worden verlangd, uitgevoerd.
Artikel 7 Reikwijdte
7.1 Na het verstrekken en aanvaarden van de opdracht bepaalt kantoor welke procedures en stappen noodzakelijk zijn voor het vervullen van de opdracht. Kantoor treedt zoveel mogelijk in overleg met opdrachtgever over de te volgen stappen binnen een procedure dan wel enige andere activiteit te ontplooien in het kader van de opdracht. Kantoor mag uitgaan van een stilzwijgend akkoord van opdrachtgever en daarvan blijven uitgaan totdat tegen de betreffende actie op ondubbelzinnige wijze door opdrachtgever bezwaar wordt gemaakt.
7.2 Kantoor informeert opdrachtgever telkens over alle ondernomen en te ondernemen stappen en eventuele opties. Opdrachtgever wordt geacht alles te hebben begrepen totdat zulks op ondubbelzinnige wijze door opdrachtgever wordt weersproken. Op alle vragen en verzoeken om informatie van opdrachtgever dient kantoor zo adequaat mogelijk antwoord te geven.
7.3 Kantoor gaat uit van de juistheid van de door opdrachtgever gepresenteerde informatie en alle informatie die kantoor beroepshalve bekend is. Indien er tegenstrijdigheden, onduidelijkheden of vaagheden worden geconstateerd in de door opdrachtgever verstrekte informatie dan dient kantoor opdrachtgever daar zoveel mogelijk op te wijzen. Dit ontslaat opdrachtgever niet van de verplichting om kantoor uit eigen beweging van alle mogelijke en volledige informatie te voorzien die relevant kan zijn voor een adequate uitvoering van de opdracht.
7.4 Kantoor dient zich bij de uitvoering van de werkzaamheden alleen te laten leiden door het belang van opdrachtgever, zulks met inachtneming van de geldende regelgeving waaronder de gedragsregels, de verordeningen en de richtlijnen van de Nederlandse Orde van Advocaten. Gelet op die regels zal kantoor soms anders moeten en mogen handelen dan door opdrachtgever wordt verlangd. Het is aan kantoor om te bepalen wanneer dat het geval zal zijn. Eventuele geschillen kunnen via de geëigende tuchtrechtelijke procedures worden voorgelegd aan de met tuchtrechtspraak belaste instanties.
7.5 De opdracht loopt voor onbepaalde tijd. De opdracht eindigt onder meer door:
-vervulling door kantoor;
-intrekking door opdrachtgever;
-teruggaaf door kantoor.
De opdracht is in ieder geval vervuld bij het afronden van een in de opdracht duidelijk omschreven procedure (bezwaar / beroep / hoger beroep / e.d.) of door het verstrekken van het gevraagde advies of door afronding van een bemiddeling door het vastleggen van het resultaat (in een overeenkomst).
Artikel 8 Machtiging en gevolmachtigde
8.1 Door het tot stand komen van de opdracht wordt kantoor gevolmachtigd om alle juridische stappen en procedures te entameren die binnen de opdracht passen. Zo wordt kantoor bepaaldelijk gevolmachtigd om bezwaar-, beroeps- en hoger beroepsprocedures in te stellen door het indienen van een daartoe geldend schriftuur, alsmede om namens opdrachtgever om een voorlopige voorziening te verzoeken.
8.2 Ten behoeve van de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden is kantoor bevoegd om gebruik te maken van de diensten van derden, zoals dat voor de vervulling van de opdracht noodzakelijk wordt geacht. Ten behoeve van die diensten wordt alle daartoe noodzakelijke informatie beschikbaar gesteld aan die derden, die ieder voor zich wederom een zo groot mogelijke geheimhouding betrachten, binnen de kaders die de wet hen biedt. Door het tot stand komen van de opdracht wordt kantoor gevolmachtigd om die informatie uit te wisselen met deze derden. Onder derden dient onder meer maar niet uitsluitend te worden verstaan: deurwaarders, artsen, boekhouders en psychologen.
8.3 Ten behoeve van de vervulling van de opdracht wordt kantoor voor de duur van de opdracht en tot schriftelijke wederroeping gevolmachtigd om alle noodzakelijk geachte informatie op te vragen bij andere personen en instanties zoals onder meer expliciet daaronder begrepen de behandelend artsen en of ander medisch personeel. Zonodig zal opdrachtgever alle daartoe nodige medewerking verlenen, waaronder het ondertekenen van een expliciete machtiging om die medische informatie te kunnen vergaren.
8.4 Kantoor kan niet aansprakelijk worden gehouden voor tekortkomingen van deze derden, behoudens opzet of grove schuld van kantoor. Opdrachtverlening houdt tevens in dat opdrachtgever toestemming verstrekt om een beperking van de aansprakelijkheid van derden bij het uitvoeren van hun werkzaamheden te aanvaarden.
Artikel 9 Honorarium en kosten
9.1 Alle werkzaamheden en diensten worden in beginsel verricht op uur-basis. Bij aanvaarding van de opdracht wordt het toe te passen uurtarief schriftelijk vastgelegd. Kantoor declareert ‘met aanziens des persoons’, en zal bij het toe te passen uurtarief rekening houden met alle omstandigheden van het geval, waaronder de financiële omstandigheden van opdrachtgever, het financiële belang en de omvang van de zaak alsmede de eventuele spoedeisendheid van de gevraagde werkzaamheden. Het uurtarief wordt daarna per kalanderjaar automatisch geïndexeerd. Bij aanvaarding van de opdracht kan kantoor een voorschotbetaling vragen en overigens zal -indien de uitvoering van de opdracht zich uitstrekt over een langere periode- steeds tussentijds worden gedeclareerd, ook op zodanig verzoek van opdrachtgever. Opdrachtgever heeft te allen tijde inzage in de verrichtingenstaat en kan daarvan telkens kosteloos een specificatie krijgen. Kantoor zal opdrachtgever telkens tussentijds infomeren over het kostenverloop onder verstrekking van een gespecificeerde urenstaat.
9.2. Partijen kunnen voorts een zaaktarief overeenkomen, een tevoren expliciet vastgesteld bedrag voor een procedure of een aantal bij elkaar horende procedures. Voor werkzaamheden die buiten de verstrekte opdracht vallen, dient in dat geval een nieuwe opdracht tot stand te komen. Het overeengekomen zaaktarief voor de opdracht is altijd verschuldigd, ook indien niet alle daarbinnen overeengekomen werkzaamheden zijn vervuld en ongeacht of de opdracht tot enig succes heeft geleid.
9.3. Kantoor zal voor aanvang van de werkzaamheden onderzoeken of opdrachtgever in aanmerking komt voor door de overheid gefinancierde rechtsbijstand (ook wel ‘pro deo’-bijstand genoemd), en zal schriftelijk bevestigen indien opdrachtgever afstand van dat eventuele recht wenst te doen. Kantoor zal namens opdrachtgever een aanvraag van gefinancierde rechtsbijstand indienen bij de Raad voor Rechtsbijstand, waarmee kantoor een zogenaamde High Trust-overeenkomst heeft, op basis waarvan aanvragen versneld worden behandeld en spoedig duidelijkheid zal worden verkregen over de aanspraak daarop. Opdrachtgever is verplicht om alle voor indiening van een aanvraag daarvan benodigde gegevens en stukken aan kantoor te verstrekken.
9.3.1 Ingeval van toewijzing van de aanvraag zal de Raad aan de opdrachtgever een eenmalige eigen bijdrage in de kosten van rechtsbijstand opleggen, waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoogte van het inkomen en vermogen van opdrachtgever (en diens partner). Kantoor heeft geen invloed op de hoogte van de op te leggen eigen bijdrage, en zal deze bij opdrachtgever in rekening brengen. Opdrachtgever is de eigen bijdrage van rechtswege aan kantoor verschuldigd.
9.3.2 Indien de aanvraag door de Raad wordt afgewezen, dient opdrachtgever alle reeds verrichte werkzaamheden te vergoeden tegen het in de opdrachtbevestiging vastgelegde toepasselijke uurtarief. Opdrachtgever kan in dat geval alsnog afzien van verdere uitvoering door kantoor van de overeengekomen opdracht en deze per direct beëindigen, maar blijft in dat geval gehouden om de reeds verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten aan kantoor te voldoen.
9.3.3 Kantoor wijst de opdrachtgever die in een strafzaak door kantoor wordt bijgestaan en aan wie de advocaat door de rechter vanwege diens detentie ambtshalve is toegevoegd -in welk geval de rechtsbijstand in beginsel geheel kosteloos is- en die in de betreffende zaak uiteindelijk wordt veroordeeld, er op dat de Raad voor Rechtsbijstand achteraf alsnog zal beoordelen of opdrachtgever gezien zijn inkomen en vermogen in aanmerking kwam voor gefinancierde rechtsbijstand; indien dat niet het geval zou blijken te zijn, kan de Raad op grond van het bepaalde in artikel 43 lid 3 van de Wet op de Rechtsbijstand de aan kantoor betaalde vergoeding achteraf van opdrachtgever terugvorderen.
9.3.4 Kantoor wijst opdrachtgever die in civiele kwestie wordt bijgestaan er op dat de Raad na afloop van de zaak op basis van het behaalde financiële resultaat achteraf beoordeelt of opdrachtgever in staat moet worden geacht de kosten van rechtsbijstand zelf te dragen, in welk geval het recht op gesubsidieerde rechtsbijstand met terugwerkende kracht kan worden ingetrokken en de kosten van rechtsbijstand alsnog door kantoor aan opdrachtgever in rekening dienen te worden gebracht. Kantoor verwijst voor de precieze regeling daarvan naar de website van de Raad voor Rechtsbijstand.
9.4 Kantoor zal aan opdrachtgever naast het honorarium of de door de Raad voor Rechtsbijstand opgelegde eigen bijdrage in de kosten van rechtsbijstand geen algemene overige kantoorkosten in rekening brengen.
9.5 Alle overige kosten van derden die door kantoor gemaakt dienen te worden in het kader van de uitvoering van de opdracht, zoals aan De Rechtspraak verschuldigde griffierechten, legeskosten, kosten van een deurwaarder of ingeschakelde derden zoals deskundigen, alsmede door kantoor gemaakte reis- en verblijfskosten, dienen door opdrachtgever aan kantoor te worden vergoed.
9.6 Betalingen dienen door opdrachtgever middels overschrijving per bank aan kantoor te worden voldaan. Het is kantoor op grond van regelgeving van de Orde van Advocaten niet toegestaan om contante betalingen te aanvaarden.
Artikel 10 Betalingstermijn
10.1 Betaling van de declaraties van kantoor dient plaats te vinden binnen 14 dagen na de datum van declaratie, tenzij schriftelijk een andere betalingstermijn is overeengekomen.
10.2 Kantoor kan opdrachtgever desgevraagd een betalingsregeling toestaan, die in dat geval schriftelijk aan opdrachtgever zal worden bevestigd. Indien de regeling door opdrachtgever niet -correct- wordt nagekomen, zal deze komen te vervallen en zullen de verschuldigde bedragen weer direct en volledig opeisbaar zijn.
10.3 Indien tijdige of volledige betaling binnen die termijn uitblijft, is kantoor bevoegd de uitvoering van de (verdere) werkzaamheden op te schorten. Overschrijding van eventuele geldende (beroeps)termijnen tengevolge daarvan, komt voor risico van opdrachtgever.
10.4 Bij overschrijding van een betalingstermijn is opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Kantoor zal opdrachtgever eenmaal een betalingsherinnering sturen, met het verzoek het verschuldigde bedrag alsnog binnen 14 dagen na ontvangst daarvan te voldoen. Indien betaling ook daarna uitblijft, zal kantoor buitengerechtelijke incassokosten aan opdrachtgever in rekening kunnen brengen overeenkomstig de terzake in de praktijk gehanteerde Staffel Buitengerechtelijke Incassokosten ad -in beginsel- 15 % van het verschuldigde bedrag, alsmede de vervallen wettelijke rente ex artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek over het verschuldigde bedrag.
10.5 Klachten over (de hoogte van) declaraties van kantoor dienen door opdrachtgever binnen 14 dagen na de datum van de declaratie aan kantoor kenbaar te worden gemaakt.
Artikel 11 Betaling derdengelden
Kantoor zal ervoor zorgdragen dat aan opdrachtgever toekomende gelden rechtsreeks aan opdrachtgever zullen worden voldaan, waartoe opdrachtgever opgave zal doen van diens bankgegevens. Kantoor houdt geen derdenrekening aan voor de ontvangst en doorbetaling van aan opdrachtgever toekomende gelden.
Artikel 12 Klachten en geschillen
12.1 Kantoor heeft een interne regeling voor de behandeling van klachten van opdrachtgever over de totstandkoming en uitvoering van de overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening dan wel een declaratie. De afhandeling van klachten van opdrachtgever door kantoor zal plaatsvinden overeenkomstig de kantoorklachtenregeling die is gepubliceerd op de website van kantoor. Klachten als bedoeld in artikel 1 van de regeling die niet tot tevredenheid kunnen worden opgelost, kunnen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Advocatuur, waarbij kantoor is aangesloten. Het reglement van de Geschillencommissie kan via een link op de website worden geraadpleegd.
12.2 Indien opdrachtgever daartegen bezwaren heeft, kan de klacht desgewenst ook aan de civiele rechter in plaats van de Geschillencommissie Advocatuur worden voorgelegd. Ingevolge het bepaalde in artikel 6:236 sub n van het Burgerlijk Wetboek heeft opdrachtgever gedurende een maand na de interne afhandeling van de klacht door kantoor de gelegenheid om de voorkeur daarvoor schriftelijk aan kantoor kenbaar te maken.
Artikel 13 Archivering
13.1 Alle dossierstukken zullen lopende de opdracht door kantoor in kopie aan opdrachtgever worden verstrekt.
13.2 Na het beëindigen van de opdracht zal het dossier door kantoor worden gesloten en gedurende 5 jaren in het kantoorarchief worden bewaard. Daarna zal het originele dossier alsmede de digitale kopieën daarvan door kantoor worden vernietigd, tenzij opdrachtgever aangeeft het originele dossier te willen ontvangen en verder zelf te zullen bewaren, waarna het daartoe door kantoor aan opdrachtgever zal worden overhandigd na ondertekening van een bewijs van ontvangst daarvan.
13.3 De financiële gegevens zullen tenminste 7 jaren door kantoor worden bewaard.
Artikel 14 De verwerking van persoonsgegevens
Kantoor voldoet in het kader van de verwerking en bescherming van uw persoonsgegevens aan de bepalingen van de (Uitvoeringswet) Algemene Verordening Gegevensbescherming. Persoonsgegevens van opdrachtgever worden uitsluitend dossier- gebonden en voor zover zij noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeengekomen opdracht geregistreerd. Kantoor hanteert in dat kader het op de website gepubliceerde Privacy Statement.
Artikel 15 Waarneming
Ingeval kantoor onverhoopt gedurende langere tijd door omstandigheden niet in staat zou zijn om de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren, zal de strafpraktijk worden waargenomen door Strafrechtkantoor Koningsbloem te ’s-Hertogenbosch, en de civiele praktijk door kantoor Schakel Advocaten te ’s-Hertogenbosch.
Artikel 16 Slotbepalingen
16.1 Deze algemene voorwaarden kunnen door kantoor tussentijds worden gewijzigd. Kantoor zal opdrachtgever onverwijld van dergelijke wijzigingen op de hoogte brengen. De laatst geldende versie van de algemene voorwaarden zal op de website van kantoor worden gepubliceerd.
16.2 Indien opdrachtgever kantoor schriftelijk aangeeft niet in te stemmen met de wijziging van de algemene voorwaarden, zullen tussen partijen de ten tijde van de aanvaarding van de opdracht bestaande algemene voorwaarden gelden.